Wednesday, February 24, 2021

Charles Hermans - Bal Mascat

Nu vreau inca sa parasesc un subiect atat de ofertant pentru pictura precum cel al Balurilor Mascate.

O lucrare pe acest subiect (si chiar cu acest titlu: Bal Mascat) a realizat in 1880 pictorul belgian Charles Hermans (un pictor specializat in scene contemporane si in portrete pline de farmec).

Tabloul sau (de mari dimensiuni - avand peste patru metri in lungime) a calatorit destul de departe, de la galeriile pariziene pana in estul Asiei, fiind astazi parte din colectia muzeului Chimei din Taiwan.

La o prima privire, putem observa usor impartirea personajelor (am numarat peste 80) in trei planuri.
O linie orizontala - cea a galeriei (aflata chiar pe mijlocul tabloului) separa personajele de prim-plan de cele secundare.
Cel mai indepartat plan e delimitat si el tot de linia orizontala a galeriei (paralela cu prima).
Un plan intermediar e format de doua linii inclinate spre stanga, plan ce evita monotonia compozitiei.

Partea de sus a lucrarii e dominata puternic de culoarea rosie (cu nuante visinii) a galeriei, a scaunelor si a peretilor, in combinatie cu auriul ornamentelor si al coloanei masive.
Domni (cu frac si joben) si cateva doamne (cateva in mantii negre si masca, altele cu rochii elegante si evantaie in mana) sunt surprinsi in ipostaze statice, discutand in grupuri restranse.

Planul doi e mult mai animat si mai divers.

Aplecat peste galerie avem un tanar costumat in Pierrot (personaj al commediei dell'arte), ridicandu-si in aer bratele, cu maneci exagerat de largi.
Tot in costum alb si larg sunt cei din grupul alaturat, avand masca la ochi si coifuri ascutite.
Acestia discuta cu alti doi domni, de data asta la frac (impreuna formand un contrast de alb si negru).

La capat, un domn in costum militar ii priveste cu mainile incrucisate si o expresie serioasa pe chip.

Prim-planul merita analizat in mai multe sectiuni.
In partea stanga, tinandu-se de brat, avem doua tinere cu rochii identice (de un cafeniu foarte deschis). Le deosebeste doar culoarea florilor de la piept (alb si rosu) si culoarea manusilor.

Langa ele, o alta tanara (intr-o rochie galbena, cu maneci de culoarea piersicii) e privita cu admiratie de un domn cu mustati rasucite si barba despicata, dupa moda vremii.

In spatele lor, pictati cu trasaturi mai sterse, sunt perechile care danseaza pe muzica unei orchestre lasata in afara cadrului.

In dreapta tabloului, un numar mare de domni cu joben pe cap asista la discutia a trei personaje:
unul imbracat complet in negru (mantie, manusi si masca) si un cuplu (din nou un barbat cu costum de Pierrot si o tanara care se sprijina visatoare pe umarul sau).

Am lasat la urma partea din centru pentru ca aici se afla "elementul" care atrage cel mai mult privirea din toata compozitia: cele doua surori gemene, cu par auriu si costum de dansatoare - in aceeasi nuanta de rosu precum galeria de la etaj. Culoare ce iese si mai mult in evidenta (fetele fiind inconjurate de personaje in costume de culori inchise).

Atat cele doua fete, cat si restul personajelor sunt surprinse in ipostaze, pozitii si cu expresii faciale extrem de naturale. Nu avem nicaieri rigiditati de statuie sau chipuri teatrale, ceea ce da tabloului farmec si senzatia de viata si miscare.

CHARLES HERMANS - BAL MASCAT

- ulei pe panza
- timp: ~ 1880
- dimensiuni: 321 cm x 401 cm
- personaje: ~ 80
- loc: Taiwan, muzeul Chi Mei


No comments:

Post a Comment