Monday, December 18, 2023

Utagawa Kunisada - Banchet la palatul Rokuhara

Daca in articolul precedent am vazut o reprezentare a teatrului Kabuki, de data asta vom vedea o stampa (tot a lui Kunisada) unde elementul principal este o scena de teatru Noh.


Banchet la palatul Rokuhara e tot o lucrare complexa, cu cateva zeci de personaje, bine delimitate in trei grupuri, amplasate intr-un decor minutios pictat: curtea palatului unui senior important din secolul XII.


Grupul din stanga e reprezentat de femeile de la curte. Acestea privesc spectacolul din casa, separat de barbati, obiceiurile din perioada medievala fiind destul de diferite fata de epoca moderna.

In dreapta avem barbatii din familia si anturajul seniorului. Asezati intr-un semicerc, sase copii si saptesprezece barbati, urmaresc jocul actorilor. Barbatii poarta pe cap caciuli inalte, negre, numite eboshi.
Copiii stau in preajma seniorului Kiyomori, personaj important in epoca, fiind liderul puternicului clan Taira.
Kiyomori a condus politica Japoniei multi ani, fiind socrul imparatului Takakura.

Fiind o figura importanta, va fi pictat in multe stampe, cel mai des in ipostaza caderii in delir din preajma mortii (picturi cu demoni si fantome care il bantuie pentru sangele varsat in anii de razboaie).
Dar Kunisada a ales sa il portretizeze ca patron al artelor, in mijlocul curtii sale de la Rokuhara, Kyoto.

Jos, in coltul din stanga al lucrarii, un grup de muzicieni acompaniaza momentul de teatru.
Formula de patru este des intalnita in traditia Noh: un cantaret la flaut traditional din bambus si trei la percutie, cu doua tobe mici, puse pe umar (numite kotsuzumi) si una mare, lovita cu betele (numita otsuzumi).

Elementul central al stampei il reprezinta spectacolul jucat de cei trei artisti.
Forma de teatru numita Noh nu are amploarea teatrului Kabuki, fiind o forma mai veche, desprinsa din ritualurile de templu.
Minimalist ca numar de actori si in elemente de decor, spectacolele contin momente de dans, cantec si interpretare de scene (inspirate din istorie, folclor, mai rar din viata cotidiana).

Actorul principal (shite), poarta intotdeauna vesminte cat mai ornamentate, iesind puternic in evidenta.
Uneori (atunci cand interpreteaza personaje din vechime, sau creaturi fantastice) foloseste masti (din lemn vopsit).
Gesturile au o mare importanta, totul e studiat in amanunt, improvizatia sau inexactitatile sunt excluse, iar evantaiul e un element indispensabil (in functie de gesturi, simbolizand diverse lucruri: o sabie, o pana de scris, un flaut, un sceptru).

UTAGAWA KUNISADA - BANCHET LA PALATUL ROKUHARA

- culori de apa pe lemn
- timp: ~ 1860
- personaje: 40
- loc: Tokyo, National Diet Library


No comments:

Post a Comment