Friday, December 25, 2020

Correggio - Adoratie

Ultimul articol din acest prim an al blogului este despre sarbatoarea Craciunului si despre un mare pictor al Renasterii italiene: Antonio CORREGGIO.

Adoratia Pruncului este una dintre cele mai simple (din punct de vedere al compozitiei) dar si una dintre cele mai frumoase picturi realizate vreodata, dintre cele infatisand fecioara si pruncul.

Cine viziteaza Florenta, o poate vedea in colectia galeriei Uffizi, celebra in toata lumea.

Pe un fundal intunecat (in care doar o portiune ne dezvaluie un peisaj indepartat, abia schitat), fecioara Maria isi priveste pruncul, asezat pe un stergar alb, pus peste un mic pat din paie.

Pe chipul fecioarei (pictat cu o finete tipica lui Correggio) se poate citi afectiunea materna.
O lumina aurie ii inunda chipul, palmele si vesmantul - lumina ce nu provine de afara, ci este emanata de pruncul Isus.
Prin acest efect al jocului de lumini si umbre, pictorul a reusit sa dea tabloului o atmosfera cat se poate de intima.

CORREGGIO - ADORATIE
- ulei pe panza
- timp: ~ 1526
- dimensiuni: 81 cm × 67 cm
- loc:     Florenta, galeria Uffizi

........................................

........................................

Un efect asemanator il putem vedea intr-un tablou pictat cativa ani mai tarziu: Adoratia Pastorilor.
Correggio ilustreaza momentul in care ieslea unde s-au adapostit Maria si Iosif e vizitata de pastorii din apropiere, ei fiind (inaintea magilor) primii martori ai nasterii divine.

Tabloul (de data asta unul de mari dimensiuni) a fost facut pentru capela bisericii San Prospero din orasul Reggio Emillia. Dupa o lunga peregrinare a ajuns in Germania, la Dresda, expus la muzeul de arta.

Structura dupa care sunt asezate personajele (menita a evita o simetrie banala) e bazata pe doua linii oblice (formand un X). Astfel avem patru planuri: jos unul gol, sus unul format din grupul ingerilor, in stanga pastorii, iar in dreapta pruncul, Maria si Iosif.

Lumina emanata de prunc e pictata aici cu un efect si mai puternic decat in tabloul prezentat anterior.
Tanara pastorita isi duce mana spre ochi, aproape orbita de stralucirea divina.

Chipul fecioarei straluceste, in timp ce isi priveste fiul cu dragoste si admiratie, totul fiind pictat in cele mai fine nuante, cu cele mai subtile treceri de la alb stralucitor la auriu.

Locul gol lasat in centrul lucrarii, cat si pictarea personajelor la dimensiune reala e un alt efect gandit ingenios de pictor - e locul pastrat pentru noi, privitorii tabloului, lipsind doar un pas pentru a face parte din scena adoratiei.


CORREGGIO - ADORATIA PASTORILOR
- ulei pe panza
- timp: ~ 1530
- dimensiuni: 256 cm × 188 cm
- loc:   Dresda, galeria de arta

No comments:

Post a Comment