Thursday, September 26, 2024

Gigantii si nimfa adormita

Voiam de mult sa scriu si despre arta romaneasca, dar nu am ales pictura, ci un ansamblu de sculpturi.
Mai ales ca le stiam bine povestea, de cand m-am documentat pentru prima mea carte virtuala, cea despre Bucurestiul vechi.

Gigantii si nimfa adormita este o lucrare ampla, menita sa fie principala atractie a parcului Carol, inaugurat cu fast in 1906.
Ansamblul (o grota artificiala si trei statui) a fost proiectat de Dimitrie Paciurea, dar executia fiecarei statui a fost realizata separat: gigantul din dreapta de Paciurea, cel din stanga de Frederic Storck, iar nimfa de Filip Marin

Sursa de inspiratie a fost o povestire scrisa de Carmen Sylva (pseudonimul artistic al reginei Elisabeta), despre doi frati care iubeau aceeasi fata.

"Andrei s-a dus la un schit si s-a rugat Domnului ca, daca nu va fi el cel ales, sa fie prefacut in stana de piatra. Acelasi lucru l-a facut în taina si Mirea. A doua zi de dimineata, pe varful muntelui, Rolanda zise celor doi frati: "Va iubesc pe amandoi... De aceea nu pot sa ma dau pe nici unuia din voi. Acela insa care ma va scoate din aceasta prapastie, acela sa-mi fie barbat" si se arunca in abis. In timp ce ea, in cadere, se prefacu in cascada denumita Urlatoare sau Urlanda, cei doi frati se prefacura in cei doi Jepi."


In perioada comunista, parcul a fost regandit, palatul artelor demolat, la fel si grota. Gigantii au fost mutati pe aleea principala, iar nimfa dusa (fara vreo justificare clara) in parcul Herastrau.

Sa privim "mai de aproape" fiecare statuie in parte, incepand cu cea sculptata de Paciurea.

Inalta de 3,5 metri, impresioneaza orice trecator care o zareste pe alee. Mai intai prin dimensiune, apoi prin frumsetea executiei.
Chipul, pozitia contorsionata (dar nu intr-un mod exagerat, nenatural), muschii si detaliile redate cu acuratete.
Totul a starnit aprecierea publicului inca de la inaugurare, si continua sa starneasca admiratie si astazi.

Frederic Storck (din celebra familie de artisti de origine germana, stabilita in Romania) s-a dovedit a fi la fel de priceput. Lui i s-a incredintat sarcina de a-l sculpta pe al doilea gigant. Realizat tot din piatra de Rusciuc, e la fel de impunator si impresionant ca al lui Paciurea.
 
Model luat ca referinta (pentru ambele statui) a fost rusul Timotei Kirilov, angajat la Scoala de Belle Arte, acesta pozand in zeci de ipostaze, schitate de artisti. Dupa alegerea variantelor definitive, a urmat colosala munca cu dalta si alte ustensile, pana ce uriasele bucati de piatra "au prins viata".

Nimfa pazita de cei doi colosi se diferentiaza in ansamblul lucrarii initiale. Atat prin dimensiune (este doar cu putin mai mare decat un trup real de femeie), cat si prin material (fiind o sculptura in marmura).
Alegerea artistului e putin surpinzatoare, Filip Marin (elev al lui Storck) neavand in momentul respectiv notorietate (sau experienta cu lucrari de dimensiuni mari).

Dar rezultatul a aratat ca alegerea sa pentru a o sculpta pe nimfa a fost una inspirata.

Asa cum spuneam la inceputul textului, statuia nimfei nu se mai afla de decenii bune in parcul Carol, ci pe aleea principala a parcului Herastrau.
Autoritatile au declarat de mai multe ori de necesitatea refacerii monumentului initial (fata strajuita de cei doi colosi, in fata unei grote), dar probabil vor mai trece multi ani pana la fapte concrete.


No comments:

Post a Comment