Sunday, October 17, 2021

Michelangelo - Monumentul papei Iulius II

Nu as vrea sa ma despart deocamdata de subiectul sculpturii fara a scrie putin si despre Michelangelo.
Si nu despre orice lucrare, ci despre cea care are povestea cea mai incalcita (din tot ce a creat acest titan al artei).

Monumentul papei Iulius II are o istorie intinsa pe aproape 40 de ani, de la prima comanda si pana la realizarea ei finala, cu nenumarate modificari, amanari, renuntari, reveniri si mai ales conflicte intre beneficiar si creator.

Nici macar locul amplasarii nu este cel intial: menita pentru marea biserica San Pietro din Roma, lucrarea a ajuns sa fie gazduita de o biserica mult mai mica (purtand tot numele sfantului Petru, dar mai putin somptuoasa: San Pietro in Vincoli).

Proiectul initial a fost un mormant pentru puternicul papa Iulius II (cel ce a facut din Statul Papal o forta militara, cel care a initiat reconstructia basilicii San Pietro, cel care a ordonat pictarea Capelei Sixtine, cel care a infiintat Garda Elvetiana, cel care a fondat Muzeul Vaticanului).
Un proiect gigant (cu trei etaje si peste 40 de sculpturi), pe masura orgoliului si ambitiilor suveranului pontif.
Doar ca papa Iulius II a murit in 1513 (pana sa fie gata macar o parte din monument), asa ca a fost inmormantat la Vatican, locul fiind marcat cu o modesta placa de marmura.

Michelangelo a fost insa presat de urmasii papei sa respecte contractul (chiar daca proiectul a fost apoi simplificat) si a reusit abia in 1545 sa vada terminat monumentul.

Oricine viziteaza biserica San Pietro in Vincoli (aflata in cartierul de langa Colloseum) va observa in primul rand sculptura centrala a monumentului: statuia lui Moise.
Si nu intamplator: este singura din tot ansamblul lucrata in totalitate de Michelangelo (la toate celelalte au lucrat colaboratorii sai).

Gradul de complexitate si felul in care a redat fiecare detaliu a depasit cu mult orice alta sculptura facuta pana atunci in lume.
Fiecare bucla a parului si a barbii lungi, faldurile vesmantului, dar mai ales bratele (unde fiecare muschi e reliefat cu un realism nemaivazut).
Exista o legenda conform careia, la momentul cand artistul a vazut statuia finalizata, a lovit-o si i-a strigat: "Vorbeste !!" (simtind-o ca pe ceva viu).

O intrebare comuna si fireasca ramane: de ce are Moise coarne ?
Ei bine, "vinovat" este considerat sfantul Ieronim, cel care a tradus Biblia din ebraica in latina vulgara.
El a interpretat un cuvant (sau o expresie) din Biblie ca "incornorat" in loc de "iluminat" si a creat astfel o traditie in arta (Moise reprezentat coborand de pe munte nu doar cu tablitele cu cele 10 porunci, dar si cu coarne pe cap).

Dupa ce ne desprindem privirea de la Moise, putem vedea alte sase sculpturi: alaturi de el sunt Leah si Rachela (personaje feminine ale Vechiului Testament) iar "la etaj" il avem pe papa Iulius II (in pozitie culcata, neobisnuita) la picioarele Fecioarei.
In stanga si dreapta papei stau Profetul si Sibila (simboluri ale intelepciunii antice).

Daca la statuile de jos (cele doua femei, reprezentand viata activa si viata contemplativa), Michelangelo a avut o contributie activa (desenul si poate chiar lucrarea unor detalii), cele de sus sunt in intregime opera altor sculptori italieni (precum Domenico Fancelli).

....................................................

....................................................

Din proiectul initial trebuiau sa faca parte si alte sculpturi, cum ar fi seria "prizonierilor" (sau sclavilor - cum mai este numita). Michlangelo a reusit sa termine doua astfel de statui, altele ramand nefinisate.

Cele doua (Sclav rebel si Sclav murind) fac parte acum din colectia muzeului Luvru din Paris.

Si la ele observam din prima stilul inconfundabil al lui Michelangelo (masivitatea, detaliile anatomice, senzatia de "viu").
Sclavul rebel, cu mainile la spate, dar cu capul ridicat, sfidator, gata parca sa se desprinda de pe soclu.

Pe cand cel muribund, cu capul aplecat intr-o parte si ochii inchisi - isi atinge pieptul cu mana, in ultima clipa in care mai pulseaza viata in el.

Cum ar fi aratat monumentul in forma lui initiala nu putem sti cu exactitate. 

A fost un proiect care i-a cauzat lui Michelangelo cele mai multe neplaceri, conflicte si stari de debusolare.
Dar si ocazia de a oferi lumii unele dintre cele mai remarcabile creatii din istoria artei.

.......................................................

......................................................

MICHELANGELO - MONUMENTUL PAPEI IULIUS II

- ansamblu de marmura
- marime: ~ 9 metri inaltime
- timp: 1505 (prima comanda) / 1545 (monumentul final)
- loc: biserica San Pietro in Vincoli, Roma


2 comments:

  1. Frumos nume pentru o biserica. Sfantul Petru in lanturi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iti vine sau nu sa crezi, comentariul tau e PRIMUL din istoria acestui blog (desi il am de un an si ceva) !!

      Delete